Smart Taryfa BKM
Dzięki wdrożeniu Smart Taryfy BKM wystarczy zaraz po wejściu do autobusu BKM przyłożyć zbliżeniową kartę płatniczą,
zegarek lub telefon z uruchomionymi płatnościami do czytnika zbliżeniowych kart płatniczych w biletomacie,
bez wybierania na ekranie biletomatu jakichkolwiek opcji.
Urządzenie natychmiast po wykryciu karty
wyświetli komunikat:
„Wejście zostało zarejestrowane”,
informujący o poprawnym rozpoczęciu podróży przez Pasażera.
Uwaga: biletomat nie drukuje potwierdzeń rejestracji karty ani przy wejściu, ani przy wyjściu!
Pasażer, opuszczając pojazd, bez wybierania jakichkolwiek opcji powinien ponownie przyłożyć kartę płatniczą do
czytnika zbliżeniowych kart płatniczych w biletomacie.
Na ekranie urządzenia wyświetli się komunikat:
„Wyjście zostało zarejestrowane”,
informujący o poprawnym zakończeniu podróży.
W przypadku, gdy Pasażer nie zarejestruje wyjścia z pojazdu,
opłata za przejazd będzie naliczana jak do końca trasy, co ma zasadnicze znaczenie w przypadku linii kursujących
na trasach przebiegających przez kilka stref taryfowych.
Rejestrację karty płatniczej, dokonaną przy wejściu, można sprawdzić w biletomacie.
W tym celu należy wybrać DODATKOWE OPCJE, a następnie SERWIS KARTY i przyłożyć do czytnika zbliżeniową kartę płatniczą.
Jeżeli wejście zostało poprawnie zarejestrowane, informacja o tym fakcie zostanie przedstawiona na ekranie biletomatu.
Z nowej taryfy może korzystać tylko Posiadacz karty.
Chcąc podróżować w oparciu o Smart Taryfę BKM należy pamiętać o obowiązkowym przykładaniu i rejestrowaniu
nośnika karty płatniczej przy każdym wejściu i wyjściu z autobusu.
Brak rejestracji karty przy wejściu jest równoznaczny z brakiem ważnego biletu i skutkuje opłatą dodatkową.
Podczas kontroli biletowej kartę płatniczą lub jej nośnik użyty podczas rejestracji przejazdu należy przyłożyć do certyfikowanego czytnika kontrolerskiego PAX D200. Jeżeli do danego konta bankowego przypisano więcej niż jeden nośnik karty płatniczej (np. karta płatnicza, telefon z NFC i zegarek), Pasażer korzystający ze Smart Taryfy BKM musi pamiętać, aby przykładać do czytnika ten sam nośnik karty płatniczej podczas przejazdów odbywających się w czasie doby rozliczeniowej. Używanie w czasie tej samej doby rozliczeniowej równolegle kilku nośników płatniczych, pomimo że są przypisane do tego samego konta bankowego, spowoduje rozliczanie i naliczanie opłaty dla każdego nośnika z osobna.
Nowa taryfa obsługuje wszystkie zbliżeniowe karty płatnicze Mastercard, Maestro i Visa,, a także
telefony i zegarki z funkcją NFC, w których uruchomione są płatności zbliżeniowe - np. Google Pay, Apple Pay
lub Garmin Pay.
W jaki sposób wyliczana jest optymalna kwota opłaty za przejazdy?
Dane na temat przyłożenia karty przy wejściu i wyjściu przesyłane są na bieżąco do centralnego systemu taryfowego BKM,
który na koniec doby rozliczeniowej automatycznie uwzględni wszystkie przejazdy, naliczy odpowiednią opłatę i obciąży nią
konto bankowe Posiadacza karty. Opłata ta nigdy nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Naliczanie opłaty za kolejne przejazdy w czasie doby rozliczeniowej oparte jest na cenie elektronicznego
biletu jednorazowego na strefy taryfowe, w których odbywa się podróż.
Za wielokrotne przejazdy w ciągu całej doby tylko w 1-ej strefie taryfowej:
- jeżeli Pasażer podróżował od 1 do 3 razy zapłaci jak za 1 do 3 biletów jednorazowych
- jeżeli podróży było 4 lub więcej, opłata za przejazdy będzie w cenie biletu 24-godzinnego na strefę 1.
W przypadku wielokrotnych podróży w całej sieci (strefy 1, 2, 3 i 4) maksymalna opłata nie przekroczy ceny
biletu 24-godzinnego sieciowego.
W przypadku, kiedy wyliczenie optymalnej opłaty o godzinie zaplanowanej na wysłanie obciążenia konta bankowego, do którego
jest przypisana karta płatnicza, jest niemożliwe, finalne rozliczenie jest przesuwane na dzień następny.
Osoby, które w Smart Taryfie BKM chciałyby skorzystać z uprawnienia do 50% ulgi, muszą uprzednio zarejestrować w systemie www.ekarta.bialystok.pl swoją kartę płatniczą, a podczas osobistej wizyty w punkcie obsługi Klienta BKM potwierdzić uprawnienia do ulg, aby przypisać je do karty w systemie taryfowym BKM. Dostęp do informacji nt. zrealizowanych przejazdów i wyliczonych na ich podstawie opłat będzie możliwy na portalu www.ekarta.bialystok.pl.
Jeśli podczas korzystania z nowej taryfy na ekranie biletomatu pojawi się komunikat „Transakcja Odrzucona,
Skontaktuj się z serwisem urządzenia”, oznacza to, że podróż w oparciu o nową Smart Taryfę BKM nie jest możliwa.
Aby wyjaśnić przyczynę braku zgody na przejazd należy skontaktować się z punktem obsługi Klienta BKM.
Najczęstszą przyczyną braku pozwolenia na przejazd jest brak autoryzacji transakcji lub brak środków na koncie
bankowym Posiadacza karty. System raz na kilka dni próbuje automatycznie ponowić autoryzację i pobrać zaległe środki.
W przypadku udanej próby karta zostanie odblokowana, a jej Użytkownik będzie mógł ponownie korzystać ze Smart Taryfy BKM.
W przyszłości Smart Taryfa BKM będzie także dostępna w nowych kasownikach zainstalowanych w pojazdach BKM.
Życzymy Państwu przyjemnej podróży!
Zakup jednorazowego biletu elektronicznego
1. Dotknij ekranu biletomatu i wybierz zakup jednorazowego biletu elektronicznego.
2. Ustal liczbę biletów normalnych lub ulgowych.
3. W przypadku linii podmiejskiej wybierz zestaw stref taryfowych, na których zakupiony bilet
ma być ważny. Przy dostępnym połączeniu biletomatu z systemem nadzoru na urządzeniu
będzie zawsze zaznaczona aktualna strefa oraz dostępne strefy występujące na trasie do
przystanku końcowego.
W przypadku, kiedy biletomat nie ma bieżącej łączności z systemem nadzoru, urządzenie
przełącza się w tryb samoobsługowy. W takiej sytuacji wybierz numer linii, następnie strefy
taryfowe obowiązujące na wybranej linii i liczbę biletów.
4. Dotknij przycisk DALEJ, aby przejść do podsumowania zakupu.
5. W celu wyboru płatności dotknij przycisk ZAPŁAĆ i wybierz jeden z trzech możliwych
sposobów płatności: zbliżeniowa karta płatnicza, e‑portmonetka na karcie miejskiej lub
płatność BLIK.
5.1. W przypadku wybrania płatności zbliżeniową kartą płatniczą, zakupiony bilet zostanie
cyfrowo przypisany do karty płatniczej. Po przyłożeniu karty i zakończeniu transakcji
będziesz mógł/mogła wskazać, czy chcesz otrzymać wydruk potwierdzenia zakupu.
Papierowe potwierdzenie transakcji nie będzie biletem!
Do kontroli biletowej należy przygotować nośnik karty płatniczej, którą dokonałeś/aś zakupu.
5.2. W przypadku wybrania płatności kartą miejską z aktywną e‑portmonetką, zakupiony bilet
zostanie zapisany w pamięci karty miejskiej bez wydruku biletu papierowego.
Do kontroli należy okazać kartę miejską. Pamiętaj, że aby móc użyć funkcji e‑portmonetki
należy ją uprzednio doładować. Brak środków na e‑portmonetce uniemożliwia zakup biletu.
5.3. W przypadku płatności BLIK, w kolejnym kroku podaj wygenerowany
sześciocyfrowy kod BLIK i zatwierdź go zielonym przyciskiem na ekranie biletomatu. Po
zatwierdzeniu transakcji w telefonie, biletomat wydrukuje bilet, który należy zachować i
okazać przy kontroli. Wszystkie zakupione w urządzeniu bilety metodą BLIK są skasowane i
ich ważność rozpoczyna się od momentu opłacenia.
6. Natychmiast po zakupie biletu na ekranie urządzenia pojawi się informacja o akceptacji
wybranej płatności.
Zakup biletu czasowego 30- i 60-minutowego
1. Dotknij ekran biletomatu i wybierz przycisk INNY BILET.
2. Wybierz opcję BILETY MINUTOWE, a następnie jeden z dwóch przedziałów ważności: 30 lub
60 minut. W przypadku biletu 60-minutowego określ, czy bilet ma być ważny w strefie
pierwszej, czy na całej sieci.
3. Ustal liczbę biletów normalnych lub ulgowych.
4. Dotknij przycisk DALEJ, aby przejść do podsumowania zakupu.
5. W celu wyboru płatności dotknij przycisk ZAPŁAĆ i wybierz jeden z trzech możliwych
sposobów płatności: zbliżeniowa karta płatnicza, e‑portmonetka na karcie miejskiej lub
płatność BLIK.
5.1. W przypadku wybrania płatności zbliżeniową kartą płatniczą, zakupiony bilet zostanie
cyfrowo przypisany do karty płatniczej. Po przyłożeniu karty i zakończeniu transakcji
będziesz mógł/mogła wskazać, czy chcesz otrzymać wydruk potwierdzenia zakupu.
Papierowe potwierdzenie transakcji nie będzie biletem!
Do kontroli biletowej należy przygotować nośnik karty płatniczej, którą dokonano zakupu.
5.2. W przypadku wybrania płatności kartą miejską z aktywną e‑portmonetką, zakupiony bilet
zostanie zapisany w pamięci karty miejskiej bez wydruku biletu papierowego.
Do kontroli należy okazać kartę miejską. Pamiętaj, że aby móc użyć funkcji e‑portmonetki
należy ją uprzednio doładować. Brak środków na e‑portmonetce uniemożliwia zakup biletu.
5.3. W przypadku płatności BLIK, w kolejnym kroku podaj wygenerowany
sześciocyfrowy kod BLIK i zatwierdź go zielonym przyciskiem na ekranie biletomatu. Po
zatwierdzeniu transakcji w telefonie, biletomat wydrukuje bilet, który należy zachować i
okazać przy kontroli. Wszystkie zakupione w urządzeniu bilety metodą BLIK są skasowane i
ich ważność rozpoczyna się od momentu opłacenia.
6. Natychmiast po zakupie biletu na ekranie urządzenia pojawi się informacja o akceptacji
wybranej płatności.
Zakup biletu 24-godzinnego lub 3-dniowego weekendowego
1. Dotknij ekranu biletomatu i wybierz przycisk INNY BILET
2. Wybierz opcję BILETY DOBOWE, a następnie jeden z dwóch typów biletów: 24-godzinny
lub 3-dniowy weekendowy, określ, czy bilet ma być ważny w strefie pierwszej, czy na całej
sieci.
Uwaga: Bilet 3-dniowy weekendowy jest dostępny i aktywny wyłącznie od piątku do niedzieli.
3. Ustal liczbę biletów normalnych lub ulgowych
4. Dotknij przycisk DALEJ, aby przejść do podsumowania zakupu.
5. W celu wyboru płatności dotknij przycisk ZAPŁAĆ i wybierz jeden z trzech możliwych
sposobów płatności: zbliżeniowa karta płatnicza, e‑portmonetka na karcie miejskiej lub
płatność BLIK.
5.1. W przypadku wybrania płatności zbliżeniową kartą płatniczą, zakupiony bilet zostanie
cyfrowo przypisany do karty płatniczej. Po przyłożeniu karty i zakończeniu transakcji
będziesz mógł/mogła wskazać, czy chcesz otrzymać wydruk potwierdzenia zakupu.
Papierowe potwierdzenie transakcji nie będzie biletem!
Do kontroli biletowej należy przygotować nośnik karty płatniczej, którą dokonano zakupu.
5.2. W przypadku wybrania płatności kartą miejską z aktywną e‑portmonetką, zakupiony bilet
zostanie zapisany w pamięci karty miejskiej bez wydruku biletu papierowego.
Do kontroli należy okazać kartę miejską. Pamiętaj, że aby móc użyć funkcji e‑portmonetki
należy ją uprzednio doładować. Brak środków na e‑portmonetce uniemożliwia zakup biletu.
5.3. W przypadku płatności BLIK, w kolejnym kroku podaj wygenerowany
sześciocyfrowy kod BLIK i zatwierdź go zielonym przyciskiem na ekranie biletomatu. Po
zatwierdzeniu transakcji w telefonie, biletomat wydrukuje bilet, który należy zachować i
okazać przy kontroli. Wszystkie zakupione w urządzeniu bilety metodą BLIK są skasowane i
ich ważność rozpoczyna się od momentu opłacenia.
6. Natychmiast po zakupie biletu na ekranie urządzenia pojawi się informacja o akceptacji
wybranej płatności.
Zakup biletu okresowego na kartę miejską
1. Włóż kartę miejską do czytnika. Z listy automatycznie wyświetlonych i przypisanych do niej
opcji wybierz ZAKUP BILETU OKRESOWEGO.
2. Na samym szczycie przewijanej listy biletów okresowych znajduje się rodzaj biletu, który był
ostatnio zakupiony.
Wybierając bilet miesięczny lub trzymiesięczny określ miesiąc rozpoczęcia ważności,
a przy bilecie 30-dniowym określ datę rozpoczęcia ważności.
3. Wybierz ZAPŁAĆ i wskaż sposób płatności.
W przypadku płatności bankowymi kartami płatniczymi możliwa maksymalna płatność będzie
zawierać się w granicy kwoty niewymagającej potwierdzenia kodem PIN, ustalonej przez
polskie instytucje finansowe.
Płatności e‑portmonetką na karcie miejskiej wykonasz do kwoty posiadanych środków.
Maksymalna kwota opłacona BLIKIEM zależy od ustawień na rachunku bankowym. Zapłata
polega na podaniu wygenerowanego w aplikacji sześciocyfrowego kodu, zatwierdzeniu na
ekranie zielonym przyciskiem i potwierdzeniu w aplikacji w telefonie.
4. W przypadku udanej płatności zakupiony bilet zostanie zapisany na karcie miejskiej i będzie
możliwość wydrukowania potwierdzenia transakcji.
5. Natychmiast po zakupie biletu pojawi się na ekranie urządzenia informacja o akceptacji
wybranej płatności i zapisaniu biletu na karcie miejskiej.
6. Po zakończeniu transakcji możesz wyjąć kartę miejską z czytnika.
Doładowanie e‑portmonetki na karcie miejskiej
1. Włóż kartę miejską do czytnika.
Z listy automatycznie wyświetlonych i przypisanych do niej opcji wbierz
DOŁADOWANIE E‑PORTMONETKI.
2. Wybierz z listy kwotę doładowania i kliknij przycisk ZAPŁAĆ. Wyświetlony zostanie ekran wyboru sposobu
płatności. W zależności od kwoty doładowania możliwy jest jeden z dwóch sposobów
płatności: Zbliżeniowa karta płatnicza lub płatność BLIK.
3. W przypadku płatności kartami płatniczymi możliwa maksymalna płatność zawiera
się w granicy kwoty niewymagającej potwierdzenia kodem PIN, ustalonej przez polskie
instytucje finansowe.
Maksymalna kwota opłacona BLIKIEM zależy od ustawień na rachunku bankowym. Zapłata
standardowo polega na podaniu wygenerowanego w aplikacji sześciocyfrowego kodu,
zatwierdzeniu na ekranie zielonym przyciskiem i potwierdzeniu w aplikacji w telefonie.
4. Zakupione doładowanie e‑portmonetki zostanie zapisane na karcie miejskiej. Możesz
otrzymać wydruk potwierdzenia zrealizowanej transakcji.
5. Po zakończeniu transakcji możesz wyjąć kartę miejską z czytnika. Doładowanie e‑portmonetki
powiększa dotychczasowe saldo e‑portmonetki.
Uwaga: saldo na e‑portmonetce
nie może być większe niż równowartość 200 zł.
Odbiór biletu zakupionego przez internet na karcie miejskiej
1. Jedną z funkcji biletomatu jest możliwość natychmiastowego odbioru biletów okresowych
zakupionych przy pomocy portalu www.ekarta.bialystok.pl.
2. Aby odebrać bilet okresowy, włóż kartę miejską do czytnika.
3. Natychmiast po wykryciu przez czytnik karty miejskiej pojawi się lista dedykowanych jej opcji,
spośród których powinieneś/powinnaś wybrać przycisk ODBIÓR BILETU OKRESOWEGO.
4. W przypadku, kiedy do karty miejskiej zakupiony został bilet okresowy, otrzymasz
stosowny komunikat o przeniesieniu biletu na kartę. W sytuacji braku przypisania produktu
do karty wyświetlony zostanie komunikat o braku biletu do odbioru.
5. Po zakończeniu transakcji możesz wyjąć kartę miejską z czytnika.
Odbiór doładowania e‑portmonetki na karcie miejskiej
1. Jedną z funkcji biletomatu jest możliwość natychmiastowego odbioru doładowania
e‑portmonetki zakupionej przy pomocy portalu www.ekarta.bialystok.pl lub innych rozliczeń
(takich jak reklamacja, przeniesienie środków z innej karty) z Zarządem Białostockiej
Komunikacji Miejskiej.
2. Aby odebrać doładowanie e‑portmonetki, włóż kartę miejską do czytnika.
3. Z listy automatycznie wyświetlonych i przypisanych do niej opcji należy wybrać ODBIÓR
DOŁADOWANIA E‑PORTMONETKI.
4. W przypadku, kiedy do karty przypisano doładowanie e‑portmonetki otrzymasz
stosowny komunikat o przeniesieniu doładowania na kartę i jednoczesnym zwiększeniu
dotychczasowego salda e‑portmonetki. W sytuacji braku doładowania wyświetlony zostanie
komunikat o braku doładowania do odbioru.
5. Po zakończeniu transakcji możesz wyjąć kartę miejską z czytnika.
Serwis karty miejskiej
1. Aby sprawdzić dane zapisane na karcie miejskiej, w tym aktywne bilety, saldo e‑portmonetki,
datę ważności ulg, włóż kartę miejską do czytnika.
2. Z listy automatycznie wyświetlonych i przypisanych do niej opcji należy wybrać SERWIS
KARTY.
3. System wyświetli informacje na temat aktywnych biletów okresowych, datę ważności karty i datę
ważności ulgi.
4. Aby zakończyć sprawdzanie karty, wyjmij kartę z czytnika lub dotknij symbol „X”
zlokalizowany w prawym górnym rogu.
Serwis karty płatniczej
1. Aby sprawdzić status karty w systemie i bilety przypisane do zbliżeniowej karty płatniczej,
dotknij ekranu biletomatu i wybierz przycisk DODATKOWE OPCJE, a następnie SERWIS KARTY.
2. Przyłóż do czytnika zbliżeniową kartę płatniczą. Jeżeli do karty płatniczej przypisane są
cyfrowo aktywne bilety, zostaną one wyświetlone na ekranie. W przypadku braku
przypisanych do karty biletów pojawi się komunikat o braku ważnych produktów
przypisanych do karty.
3. Aby zakończyć sprawdzanie karty, dotknij symbol „X” zlokalizowany w prawym górnym rogu.
Tokenizacja karty płatniczej w biletomacie -bezpieczeństwo transakcji
1. W celu ochrony danych dot. zbliżeniowych kart płatniczych MasterCard i Visa i zapewnienia
najwyższego poziomu bezpieczeństwa płatności cyfrowych realizowanych w biletomatach
mobilnych, wrażliwe informacje dot. numerów kart płatniczych zastępuje się innym ciągiem
cyfr, w wyniku czego dane rachunku karty pozostają niedostępne, a operator systemu na
żadnym etapie nie ma wglądu w numer karty płatniczej, którą realizowana była płatność.
Opisana czynność nazywana jest tokenizacją i stanowi element bezpiecznego sposobu
przetwarzania i podglądu na portalu pasażerskim www.ekarta.bialystok.pl danych dot.
historii płatności za przejazdy zbliżeniową kart płatniczą lub jej wirtualnymi nośnikami, takimi
jak płatność w zegarku czy telefonie przy wykorzystaniu m.in. Google Pay i Apple Pay.
2. Aby móc sprawdzić historię logowania i przejazdów opłaconych w biletomacie zbliżeniową
kartą płatniczą, musisz założyć i posiadać aktywne konto pasażerskie na portalu
www.ekarta.bialystok.pl oraz dodać do niego kartę płatniczą, którą realizowałeś/aś płatności w
transporcie miejskim.
3. Jednym z miejsc poza samym portalem, w którym można powiązać token nośnika
zbliżeniowej karty płatniczej z kontem pasażera, jest biletomat mobilny.
4. W celu rozpoczęcia procedury tokenizacji nośnika zbliżeniowej karty płatniczej w biletomacie
dotknij ekranu biletomatu, po czym na ekranie głównym wybierz DODATKOWE OPCJE,
a następnie TOKENIZACJA ZBLIŻENIOWEJ KARTY PŁATNICZEJ.
5. W kolejnym kroku aplikacja biletomatu prosi o zbliżenie karty płatniczej do czytnika karty
płatniczej. Na tym etapie system dokona automatycznej zamiany numeru karty płatniczej na
token tego numeru.
6. Ostatnią czynnością jest wprowadzenie adresu e-mail konta pasażerskiego, do którego
wygenerowany token karty ma zostać przypisany. Od tego momentu po
zalogowaniu w serwisie www.ekarta.bialystok.pl możesz na bieżąco monitorować i
weryfikować historię przejazdów i płatności kartą dodaną do systemu.
Kontrola biletowa
1. W przypadku kontroli biletowej pasażer, który za bilet zapłacił zbliżeniową kartą płatniczą,
zobowiązany jest przyłożyć nośnik karty płatniczej do specjalnej certyfikowanej sprawdzarki
kontrolerskiej PAX D200. Ze względu na wymogi dot. bezpieczeństwa kontroler na żadnym
etapie sprawdzenia nie ma możliwości jej sklonowania, pobrania pieniędzy z karty, czy też
dostępu do danych na niej zapisanych, a sama karta jest wyłącznie identyfikatorem transakcji,
dla której dokonano zakupu biletu. Ze względów bezpieczeństwa nie powinieneś/powinnaś
przekazywać, odsłaniać ani okazywać swojej karty płatniczej lub jej nośnika kontrolerowi, a
tylko zbliżyć ją do certyfikowanej sprawdzarki. Pamiętaj, aby podczas odczytu karty w
polu czytnika była zawsze tylko jedna karta, w przeciwnym razie odczyt się nie uda, a
sprawdzarka wyświetli błąd.
2. Sprawdzarka na podstawie informacji z systemu centralnego sprawdzi i potwierdzi, czy do
kontrolowanej karty został przypisany ważny bilet.
UWAGA: Potwierdzenie zakupu nie jest
biletem i nie zwalnia z konieczności zbliżenia podczas kontroli karty płatniczej do
sprawdzarki kontrolerskiej.
W sytuacji braku możliwości weryfikacji przez kontrolera biletu
przypisanego do zbliżeniowej karty płatniczej, możesz zostać poproszony/a przez
kontrolera o weryfikację posiadanych uprawnień do przejazdu w opcjach serwisowych karty
płatniczej w samym biletomacie.
3. W przypadku przejazdu opłaconego BLIK-iem jesteś zobowiązany przedstawić podczas
kontroli wydrukowany bilet papierowy z kodem 2D.
4. Kontrola biletów zapisanych na karcie miejskiej odbywa się poprzez udostępnienie
kontrolerowi karty miejskiej, na której zapisany został właściwy bilet.
Problemy i ograniczenia dot. zakupu biletów i doładowań e‑portmonetki
W sytuacji problemów w biletomacie ze stabilną i bieżącą łącznością internetową GSM, realizacja
płatności przy udziale systemu BLIK lub transakcji o wyższym nominale zbliżeniową kartą płatniczą
może być niemożliwa.
Biletomat może odmówić także wyboru płatności BLIK w sytuacji, kiedy w urządzeniu skończył się
papier lub kiedy jego ilość nie pozwala na wydruk biletu.
W sytuacji tymczasowego braku w biletomacie papieru, transakcje zbliżeniowe kartami płatniczymi w
urządzeniu będą możliwe pod warunkiem akceptacji przez pasażera komunikatu dot. braku
potwierdzenia wydruku transakcji.
Maksymalne wartości transakcji w biletomacie zbliżeniowymi kartami płatniczymi powinny zawierać
się w granicy kwoty niewymagającej potwierdzenia kodem PIN. W przypadku transakcji o nominalne
wyższym niż dopuszczalna kwota bez PIN-u, sposób płatności zbliżeniową kartą płatniczą będzie
nieaktywny.
Pamiętaj także, aby przy płatności e‑portmonetką na karcie miejskiej posiadać na niej
wystarczające środki.
Podczas odczytu w biletomacie karty miejskiej lub zbliżeniowej karty płatniczej w polu każdego z
czytników tych kart może znajdować się bezwzględnie tylko jedna karta, w przeciwnym razie
transakcja zostanie odrzucona.
Bezpieczeństwo kontroli biletowej przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych
Ze względu na wymogi dot. bezpieczeństwa organizacji płatniczych MasterCard i Visa, kontrola i
odczyt kart następuje wyłącznie w certyfikowanej sprawdzarce kontrolerskiej, jaką w projekcie stanowi
urządzenie PAX D200. Kontroler na żadnym etapie odczytu i weryfikacji zbliżeniowej karty płatniczej,
do której został przypisany bilet nie ma możliwości jej sklonowania, pobrania z karty pieniędzy czy też
dostępu do danych na niej zapisanych. Karta płatnicza jest wyłącznie identyfikatorem tzw. tokenem
transakcji, dla której dokonano zakupu biletu. Ze względów bezpieczeństwa nie powinieneś/powinnaś
przekazywać, odsłaniać ani okazywać swojej karty płatniczej lub jej nośnika kontrolerowi, a tylko
zbliżyć ją do certyfikowanej sprawdzarki.
Nie należy obawiać się, że w autobusie spotkamy fałszywego kontrolera, który posługując się
identycznym terminalem jak kontrolerski, pod pozorem kontroli biletowej zdejmie nam z karty kwotę
niewymagającą potwierdzenia PIN-em. Każdy podmiot posługujący się terminalem płatniczym
podlega rejestracji w instytucjach rozliczeniowych, urządzenia wraz z oprogramowaniem podlegają
autoryzacji i rejestracji. Nad poborem pieniędzy z karty i właściwym procedowaniem transakcji czuwa
agent rozliczeniowy i wystawca karty. Przykładem podobnego rozwiązania płatniczego jest Wrocław.
Status pracy biletomatu
Zainstalowany biletomat między innymi poprzez kolor podświetlenia rynny wydającej bilety i potwierdzenia zakupu pozwala na bieżąco informować o aktualnym statusie swojej pracy. Kolor zielony oznacza sprawność i gotowość automatu do sprzedaży biletów. Kolor czerwony oznacza blokadę na okoliczność kontroli biletowej lub awarię automatu, kolor niebieski oznacza uruchamianie wewnętrznego ogrzewania automatu w temperaturach poniżej 0°C, co oznacza sprawność urządzenia do sprzedaży biletów, jednak ograniczenie dot. możliwości wydruków biletów i potwierdzeń do czasu ogrzania modułu drukującego.